Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een plan voor internetmarketing?

Onze samenleving verschuift steeds meer van offline naar online. Veel bedrijven spelen hier dan ook op in door hun marketingactiviteiten te verleggen naar het internet. De kans dat mensen hun reclame-uitingen ook daadwerkelijk waarnemen, is zo een stuk groter. Wil jij je ook meer gaan richten op internetmarketing? Dan is het belangrijk dat je goed weet hoe je te werk wilt gaan. Begin nooit zo maar lukraak te adverteren. Nee, het is van belang dat je een plan opstelt. In onderstaande tekst geven wij jou enkele aandachtspunten voor het opstellen van een plan voor internetmarketing.

Oriëntatie
Alle begin is moeilijk. Dat geldt ook zeker voor de start van internetmarketing. Zo weet je waarschijnlijk niet wat er allemaal mogelijk is. Daarom is het eerst van belang om je eens goed in te lezen in de materie. Zo krijg je direct inzicht in de verschillende mogelijkheden. Veel bedrijven denken dat er alleen mogelijkheden zijn voor wat betreft adverteren via Facebook of e-mail, maar er is veel meer. Begin dan ook niet met internetmarketing zonder je erin te verdiepen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Neem een kijkje bij de concurrentie
Alle bedrijven hebben te maken met concurrentie. De kans is groot dat er ook in ‘jouw’ branche een voorloper actief is. Indien dit zo is, is de kans groot dat deze ook aan internetmarketing doet. Laat het dan ook vooral niet na om eens een kijkje te nemen bij dit bedrijf. En nee, je hoeft er echt niet op de koffie te gaan. Bezoek gewoon eens de website van deze concurrent en kijk hoe zij het aanpakken. Richt je overigens niet alleen tot de website, maar bekijk ook de verschillende sociale media waarop zij actief zijn. Tip: schrijf je in voor de nieuwsbrief. Hier worden vaak aanbiedingen in gedaan en daar kun jij toch weer het nodige van afkijken.

Bepaal je doelgroep
Net als offline marketing is het bij internetmarketing ook van belang dat je weet wat je doelgroep is. Verkoop jij bijvoorbeeld producten die vooral bedoeld zijn voor 65-plussers? Vraag je dan eens goed af of internetmarketing wel wat voor jou is. Er zijn inderdaad steeds meer mensen van 65 jaar en ouder actief op het internet, maar een groot deel heeft hier ook helemaal niets mee. Wanneer jij vooral jongeren wilt bereiken, is internetmarketing natuurlijk wel een goed middel. Breng daarom ook altijd eerst je doelgroep goed in beeld. Wanneer je deze niet in beeld hebt, is internetmarketing alleen maar geldverspilling.

Staar je niet blind op het geld
Veel bedrijven denken dat zij met internetmarketing vrij snel geld verdienen. Dit kan inderdaad, mits je een goed plan opstelt. Weet echter wel dat er meestal de nodige tijd overheen gaat. Dit is zeker het geval wanneer jij net een bedrijf gestart bent of nog relatief klein bent. Hierdoor heb je nog niet veel naamsbekendheid opgebouwd. Internetmarketing kan bijdragen aan het opbouwen van een naam in een regio of in het hele land. Pas wanneer mensen vertrouwd zijn met jouw onderneming, is de kans aanwezig dat ze ook daadwerkelijk wat bij jou kopen. Gebruik internetmarketing dus eerst voor naamsbekendheid, alvorens je het als middel inzet om eraan te verdienen. In dat geval is de kans op succes namelijk het grootst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *